Skip to main content

De Belgischegreentech TheGreenShot die op een innovatieve manier de koolstofimpact van elke filmopname in realtime berekent en de budgetten van producenten controleert, heeft de Franse startup Ooviiz overgenomen, die producenten helpt bij het plannen van hun personele en materiële middelen. De integratie van deze twee innovaties biedt een ongekende digitale oplossing voor het verminderen van de ecologische voetafdruk van filmopnames.

Gemiddeld genereert een dag filmopnames 3,3 ton CO2! TheGreenShot heeft als doel deze impact op het milieu te verminderen en tegelijkertijd de productiekosten te optimaliseren en het leven van productieteams makkelijker te maken. De Belgische greentech breidt nu zijn aanwezigheid in Frankrijk uit en verbreedt zijn activiteiten met de overname van de Franse startup Ooviiz.

“De overname van Ooviiz luidt onze internationale groei in een van de belangrijkste culturele productielanden ter wereld in. Naast het beheren van filmuitgaven in realtime en het genereren van carbon footprints, die steeds essentiëler worden voor het verkrijgen van financiering, omvatten onze diensten nu ook het plannen en beheren van productieteams en apparatuur. Ooviiz geeft ons toegang tot belangrijke spelers in de sector, aangezien zijn klanten mediabedrijven zijn zoals France Télévisions en M6, audiovisuele productiebedrijven zoals Emotion en Blive, en organisatoren van events zoals Le Château de Versailles Spectacles,” zegt Véronique Pevtschin, CEO van TheGreenShot.

De in 2021 gelanceerde softwareoplossing voor beheer en planning Ooviiz optimaliseert het beheer van productieschema’s in de culturele en creatieve industrieën. De gesynchroniseerde dubbele interface omvat een webplatform voor werkgevers en een mobiele applicatie voor werknemers, tijdelijke uitzendkrachten en freelancers.

Werkgevers (die al 240 gebruikers hebben) kunnen planningen in realtime beheren, de nodige resources aan verschillende projecten toewijzen en de voortgang van taken controleren; terwijl teamleden hun planning kunnen raadplegen, hun beschikbaarheid kunnen aangeven en meldingen op hun smartphone kunnen ontvangen. Meer dan 5.000 professionals zijn al aangesloten.

“We hebben het team van TheGreenShot afgelopen herfst ontmoet. Het werd meteen duidelijk dat onze oplossingen elkaar perfect aanvulden en technisch gezien gemakkelijk konden worden geïntegreerd. Maar ook dat we dezelfde filosofie en dezelfde groeidoelstellingen deelden. Samen gaan we een uiterst nuttige oplossing bieden voor producenten”, zegt Nathalie Idiart, oprichter en CEO van Ooviiz en nu commercieel directeur (CRO) van TheGreenShot.

Twee jaar na de oprichting heeft TheGreenShot nu 22 mensen in dienst (inclusief Ooviiz), waarvan 7 in Frankrijk, in Bordeaux, Lyon en Parijs.

Impact Info

Author Impact Info

More posts by Impact Info